Începând de anul viitor, șoferii din Sectorul 4 al Capitalei care nu dețin un loc de parcare vor fi obligați să plătească o taxă suplimentară, conform unui proiect propus de primarul Daniel Băluță. Măsura este parte a unei strategii prin care Primăria Sectorului 4 dorește să rezolve problema deficitului de locuri de parcare, precum și să finanțeze dezvoltarea infrastructurii rutiere.
Cum funcționează noua taxă
Taxa va fi aplicată tuturor locuitorilor din Sectorul 4 care au vehicule înmatriculate în acest sector, dar nu dețin un spațiu destinat parcării. Potrivit proiectului, suma va fi calculată pentru fiecare mașină și va fi plătită doar pentru perioada în care șoferii nu au avut un loc de parcare atribuit.
Veniturile generate de această taxă vor fi folosite pentru amenajarea de noi parcări și modernizarea infrastructurii prin Direcția Mobilitate Urbană Sector 4. Autoritățile speră ca măsura să descurajeze achiziția de autoturisme fără asigurarea unui loc de parcare.
Date statistice alarmante
În prezent, în Sectorul 4 sunt înmatriculate aproximativ 182.000 de vehicule, dar există doar 67.303 locuri de parcare disponibile. Aceasta înseamnă că aproximativ două treimi dintre mașinile din sector nu au un loc de parcare dedicat, ceea ce va duce la aplicarea noii taxe pentru majoritatea șoferilor.
Critici și riscuri
Deși Primăria consideră că măsura este una necesară, există voci care avertizează că strategia ar putea avea efecte negative. Șoferii nemulțumiți ar putea înmatricula vehiculele în alte sectoare sau localități pentru a evita plata taxei, ceea ce ar reduce încasările la bugetul local. În plus, măsura ar putea genera nemulțumiri în rândul locuitorilor care consideră că deja plătesc impozite pentru vehiculele deținute.
Ce urmează
Proiectul de hotărâre urmează să fie dezbătut și votat în Consiliul Local al Sectorului 4. Dacă va fi adoptat, taxa va fi impusă de la 1 ianuarie 2025 și va avea o valabilitate de 10 ani.
În timp ce autoritățile locale mizează pe această măsură ca soluție pentru dezvoltarea urbană, rămâne de văzut dacă efectele vor fi cele scontate sau dacă va genera un val de reacții negative din partea locuitorilor sectorului 4.